Visualisera dina data på ett smakfullt sätt i realtid

Under gårdagens kickstart med användardata och webbanalys så började jag tänka på de olika dashboards jag sett och hört om tidigare. Och ibland är det lite onekligen lite spooky. För när jag satt där på tåget i morse och funderade vidare, (kollade in en av de mest namnkunniga tjänsterna på området), så twittrade Pontus Vinderos (webbstrateg på Enköpings kommun) ut en länk till en intressant bloggpost om just dashboards kopplade till statistik och data.

Vilken typ av dashboard pratar vi om här då? Jo, en tjänst där du bygger upp din egen instrumentpanel med de data du vill visualisera. Tjänsterna är fulla av integrationer till välkända tjänster som Google Analytics, de största sociala medierna, mailchimp, trello med mera, med mera. Du kan helt enkelt bygga upp en grym bevakning av din digitala närvaro och presentera den på ett mycket smakfullt sätt. I realtid!

Skärmdump på det grafiska gränsnittet

Den här vyn satte jag ihop på fem minuter i geckoboard. Visar klockan, antal besök (sessioner) just nu, hur många av dem som sker via mobil och läsplattor, var i landet besökaren finns, antalet besök senaste veckan (som jämförs med veckan dessförinnan), antalet följare på twitterkontot, sidor som besöks just nu och demografin över dem som gillar/följer den officiella Facebook-sidan. Ganska enkla grejer men ändå effektfullt. EDIT: Fick ladda upp ny bild då den förra blev korrupt på nåt sätt (som innehåller några nya ytor)

Flöden i sociala medier har vi ju sett flöda på många sätt i många år. Men att kombinera det med exempelvis realtidsdata från Google Analytics eller rapporter med konverteringar och andra kanaler är sjukt häftigt! Men det är såklart mer än bara ”en cool grej”. Det kan handla om direkt affärskritisk information för kommersiella aktörer som vill ha en helhetsbild över webbshopen, konvertering via sociala medier, hur många som öppnar mailutskicken osv. osv. En samlad bild över hur man uppnår sina mål helt enkelt.

Även inom offentlig sektor kan det vara riktigt värdefullt för den egna organisationen. Även om jag själv inte kommit har särskilt långt i den egna mognaden när det gäller webbanalys, för att citera mig själv i gårdagens bloggpost, så finns det en del vinster med att trycka upp intressant data på exempelvis en skärm i stadshuset. Dels för oss som aktivt arbetar i de digitala kanalerna, men också andra förbipasserande kollegor lär få upp ögonen för hur de digitala kanalerna används.

Hittills har jag satt upp testkonton hos två av de vanligaste leverantörerna av sådana här dashboards – cyfe.com och geckoboard.com. Väldigt lika varandra i funktion är den spontana upplevelsen. Den ena verkar ha lite fler färdiga integrationer än den andra. Men jag misstänker att båda företagen arbetar löpande med att göra fler integreringar. Och det gör säkert dashthis.com, ducksboard.com, websitestatsdashboard.com och alla andra också. För det finns väldigt många (till synes) snarlika tjänster. Och man kan ju tänka sig att alla dessa företag sitter och omvärldsbevakar varandra hela tiden med massor av skärmar som visar Google-ranking och antal klicks i all evighet… eller är det så att det är en och samma leverantör bakom alltihop? För dom är bra lika varandra.

Vi får se. Lär återkomma framöver när jag hunnit testa och känna på verktygen lite mer. 

EDIT: Storbritanniens GDS som är grymma på det mesta har såklart även grymt smarta lösningar för den data som de samlar in via Google Analytics. 

EDIT 2: Hög ”wow-faktor” bland förbipasserande i korridoren när Geckoboard testas på fristående skärm.

  

Du har läst inlägg nummer 24 av 100 i utamaningen #blogg100 där Mattias och Petter försöker publicera en bloggpost om dagen, hundra dagar i sträck.

, , , , , ,

3 Responses to Visualisera dina data på ett smakfullt sätt i realtid

  1. David Park 26 mars, 2015 at 08:22 #

    Intressant!

    Tips: länkarna cyfe.com och geckoboard.com är trasiga, den försöker lägga på länken på er domän.

    • Mattias Skoog 26 mars, 2015 at 21:52 #

      Ah, okej. Det får vi ju fixa pronto! Testandet går vidare. Nästa steg är att få upp en bra skärm på lämpligt ställe i lokalerna. För man vill ju sin dashboard igång och synlig hela tiden 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Avsnitt 30 - Direktsändningskriget och tillgänglighet i ny form - Offentligheten.se - 29 mars, 2015

    […] Visualisera dina data på ett smakfullt sätt i realtid […]

Kommentera