Kickstart med webbanalys i Google Analytics

Webbanalys. Oj, så viktigt och intressant. Men ändå eftersatt på så många håll. Eller, omognad, kanske är ett bättre ord. Det är i alla fall min personliga uppfattning efter att ha jobbat som webbstrateg inom offentlig sektor i tre år. Och det säger jag med eftertryck på mina egna kunskaper och prestationer på området. Har helt enkelt inte tagit mig tid att sätta upp rutiner, lära mig verktygen och målmedvetet arbeta med all den användardata man samlar in på sina webbplatser. Och när jag i olika sammanhang, som jag ofta gör, vänt mig frågande till kollegor om hur de arbetar med statistik, användardata och analys – så har jag ofta mött kollegor som är på samma ”mognadsnivå”. Det vill säga att man arbetar med de stora dragen, antal sessioner, sidvisningar, mobil- kontra desktop-användning och lite till.

Givetvis finns det undantag från det jag säger. Har exempelvis hört Johannes Söderlund föreläsa om hur Stockholms stad arbetar med webbanalys vid två tillfällen och är grymt imponerad! Man mäter, analyserar, tittar på flöden och processer, testar och mäter igen. Dessutom presenterar man resultaten och analysen på ett lättbegripligt och relevant sätt.

Kickstart med utbildning i Google Analytics på hemmaplan

Utan att gå in på diskussioner om cookies och integritet eller open source-alternativ som Piwik, så konstaterar jag och många med mig att Google Analytics är oerhört kraftfullt och komplext. Såpass att det är svårt och ganska tråkigt att lära sig på egen hand, jämfört med många andra tjänster som man kastar sig över. Det är i alla fall en av förklaringarna till att jag själv knappt lämnat startblocken på området. Förrän nu.

Vakna kollegor föreslog att det vore perfekt att boka in en utbildning i ”Webbanalys med Google Analytics” för kommunikatörer på alla kommunens förvaltningar nu när jag börjat. Och istället för att sätta tio personer på ett tåg till Stockholm så gjorde vi tvärtom. Tog ner en av utbildningsföretagen hem till våra egna lokaler på västkusten.

För många deltagare var det nog en ganska mastig heldag. Särskilt för dem som knappt tittat in under huven på webbplatsen tidigare, tänkt sökoptimering eller funderat på effektmål som kan översättas i konverteringsgrader. Men oj, vad nyttigt. Det blev en jättebra kickstart och en viktig grundplåt inför kommande arbete. Och då har vi grundläggande kunskaper på varje förvaltning. Nästa steg är att lägga upp en plan för hur vi ska arbeta metodiskt med webbanalys i framtiden.

Du har läst inlägg 23 av 100 i utmaningen #blogg100 där Petter och Mattias försöker skriva ett blogginlägg om dagen, hundra dagar i sträck.

, , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Visualisera dina data på ett smakfullt sätt i realtid - Offentligheten.se - 25 mars, 2015

    […] gårdagens kickstart med användardata och webbanalys så började jag tänka på de olika dashboards jag sett och hört om tidigare. Och ibland är det […]

  2. Avsnitt 30 - Direktsändningskriget och tillgänglighet i ny form - Offentligheten.se - 29 mars, 2015

    […] Kickstart med webbanalys i Google Analytics […]

Kommentera