Hybrid mellan service- och kommunikationswebb?

Första dagen av Webbstrategidagarna offentlig sektor i Stockholm. Som vanligt hög kvalité om föredragen och man är helt mörbultad av alla intryck från spännande och intressanta webbprojekt.

Finns hur mycket som helst att reflektera över efter en sådan här dag men jag gör nog bäst i att portionera ut det över tid. Både för min och din skull.

Konferenslokal med lyssnande människor på Östermalm i Stockholm

Konferenslokalen på Östermalm i Stockholm

Användbarhet, tillgänglighet och agil utveckling är fortfarande heta frågor. Och nu har vi kommit så långt att flera myndigheter och organisationer har gått från ord till handling. Vid tidigare konferenser så har man i flera fall redogjort för sina strategier och påbörjade projekt. Nu är tiden mogen för att reflektera och analysera över det som är sjösatt och i vissa fall itererats ett par gånger i nya versioner. Väldigt intressant och lärorikt.

Ett av de väldigt intressanta projekten är Uppsala kommuns resa med att bygga en servicewebb på uppsala.se. Tidigt snappade man upp och beslutade sig för att ställa sig bakom Storbritanniens designprinciper. Man till och med samlade ihop hela sitt webbteam och åkte över på studiebesök hos GDS (Government Digital Service). Efter att ha förankrat det på hemmaplan så satte man sedan igång med att bygga om den kommunala webbplatsen och förstås förändra arbetssättet och synsättet på densamma. Ett stort analysarbete av användarnas behov ledde fram till en avskalad och serviceinriktad webbplats. För övrigt mycket likt förlagan gov.uk.

Den som lyssnat på podcasten Offentligheten vet att både Petter och (kanske framför allt) jag verkligen gillar engelsmännens designprinciper, öppenheten, tillgängligheten och allt annat som ingår i det konceptet. Men frågan som jag personligen ställer mig, är om det är rätt väg att över en natt transformera en kommuns webbplats från en kommunikations- och informationskanal till att bli en servicekanal?

Min bild är att många kommuner, eller rent av de flesta, just nu håller på att bygga upp sina webbplatser som kommunikativa plattformar och huvudsakliga kanaler för både kommunikation och tjänster. Att renodla det till att bli en ren servicewebb ställer krav på att man har andra upparbetade kanaler för att informera och kommunicera kring vad som händer, och varför det händer, kring kommunens olika verksamhetsområden. Och även om kommuner och myndigheter ständigt blir bättre i sociala medier, så känns det i alla fall i min värld som att väldigt få är redo att släppa webbplatsen som kommunikativ plattform.

En annan sida av myntet är enligt mig den förändring som vi sett på mediemarknaden de senaste åren. Jag tror att kommuner har mycket att vinna på att med kompetens och transparens bygga trovärdig kommunikation i egna kanaler. Vad händer om en kommun står helt utan lokal nyhetsbevakning och helt utan en egen inarbetad och framför allt trovärdig kommunikationskanal?

Projektet i Uppsala fick en del kritik (främst internt) för att man så drastiskt rensat och byggt om utifrån de externa användarnas behov. Så det jag funderar på just nu är om det inte är så att en hybrid vore lämpligt? Om inte annat så i en övergångsperiod. Om slutresultatet ändå hamnar i en ren servicewebb efter att ha mätt, utvärderat och analyserat användarnas behov så har man åtminstone sett till att även den egna organisationen hängt med i transformationen. Samt att man kanske hunnit hitta rätt bland alla tillhands stående kommunikationskanaler…?

Eller är det fegt och felaktigt att tänka så?

Detta var inlägg sexton av hundra i utmaningen #blogg100 där Mattias och Petter ska försöka publicera ett blogginlägg varje dag, hundra dagar i sträck.

, , , , , ,

4 Responses to Hybrid mellan service- och kommunikationswebb?

  1. Sebastian Danielsson 24 mars, 2015 at 16:56 #

    Hej! Har skrivit ett inlägg om detta i vår blogg, kolla gärna det.
    https://uppsalabeta.wordpress.com/2015/03/24/servicewebb-eller-kommunikationswebb/
    Mvh Sebastian, Uppsala kommun

    • Mattias Skoog 24 mars, 2015 at 17:18 #

      Hej Sebastian, kul och intressant med vidare diskussion. Min ursprungstanke var att fråga om ni ville vara med i ett avsnitt av podcasten, men jag ”fastnade” i en annan diskussion efter ert fina föredrag. För det var bra, det hoppas jag har framgått! I podden är säkert gov.uk, designprinciperna och GDS det mest frekvent återkommande ämnet – i positiv bemärkelse. Och att Uppsala går ”all in” på detta i Sverige är hur coolt och spännande som helst. Min reflektion i bloggen handlar egentligen till allra största del om huruvida majoriteten av kommunerna är mentalt redo att göra samma resa i dagsläget. Framför allt när de lokala mediehusen har det allt mer kämpigt. Vore superintressant att prata om det med er i podcasten framöver 🙂

      • Sebastian Danielsson 26 mars, 2015 at 21:14 #

        Hej och tack. Jag tycker din reflektion är bra. Hoppas det också framkommer. 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Servicewebb eller kommunikationswebb | Utvecklingsblogg för uppsala.se - 24 mars, 2015

    […] Mattias Skoog – medgrundare till den utmärkta podcasten/bloggen Offentligheten – har skrivit en inlägg kring en av våra insikter: förhållandet mellan service kontra kommunikation. Jag skulle därför […]

Kommentera