Avsnitt 18 – Bränder, Snapchat och kakmonster

offentligheten-avsnitt-18-cookie

Offentligheten är tillbaka med säsong två! Att starta upp efter sommaren tog sin tid men nu var vi mer pratsugna än någonsin! Därför blev det ett lite längre avsnitt som en kick-off inför poddhösten där vi avhandlar (nästan) allt mellan himmel och jord.

Vi pratar (givetvis) om kriskommunikationen runt skogsbranden i Västmanland och översvämningarna i Halland, våra försök att lära oss Snapchat, nya SKL.se, #icebucketchallenge och den (enligt Petter i alla fall) galna tolkningen av cookie-lagen. Och lite till! Så gör dig redo för ett extra matigt och förhoppningsvis intressant avsnitt av Offentligheten!

Lyssna på avsnitt 18 av Offentligheten

Givetvis kan du som vanligt lyssna/prenumerera direkt i iTunes eller i valfri podcast-app via vårt RSS-flöde. Du kan också lyssna på vår podcast via appen Stitcher (ladda ner appen).

Vad tycker du om avsnittet? Kommentera gärna nedan!

, , , , , , , ,

2 Responses to Avsnitt 18 – Bränder, Snapchat och kakmonster

  1. Tomas Johansson Haavik 8 september, 2014 at 15:14 #

    Kul att höra era tankar om nya skl.se!

    Ni nämnde bland annat att vi skickade meddelande om att länkar skulle brytas, men att det skedde väldigt sent. Det fick mig att inse att jag i princip aldrig hört om de aspekterna av en nylansering på konferenser, erfarenhetsutbyten osv.

    Alltså en möjligt ämne för framtida diskussioner: hur kommunicerar man med omvärlden i samband med en nylansering av en inkörd webbplats, där man gör om både struktur, design, funktionalitet och innehåll?

    I vårt fall var det en medveten strategi att skicka sent för att webbredaktörerna direkt skulle kunna gå in och laga/ta bort brutna länkar, istället för att behöva vänta en vecka eller två. Rätt eller fel tänkt? Ingen aning, men det kändes rätt då.

    Vi gjorde i princip likadant med alla 18 000 befintliga prenumeranter: vi bad dem gå in och göra om prenumerationerna om de ville fortsätta få mejl när webbsidorna uppdateras. Skickade samma kväll som vi pekade om. Första dagen efter lansering aktiverades nästan 20 000 prenumerationer av våra besökare. Snacka om call to action 🙂

    Och ja, vi tog hand om topp 100 (eller något liknande) av inkommande länkar från Google + styrde om alla kommunicerade kortadresser. Den gamla webbplatsen bestod av cirka 6 000 sidor och vi har prioriterat de 200 mest efterfrågade först. Väl medvetna om de troligen tusentals länkar som nu är värdelösa…

    Ser alltså fram mot fortsatta diskussioner om hur man bäst nylanserar en webbplats!

  2. Mattias Skoog 11 september, 2014 at 16:39 #

    Hej Tomas,

    Till att börja med (precis som sades i avsnittet) gratulerar till en mycket bra och trevlig nylansering av skl.se. Jag håller med om att det pratats väldigt lite om erfarenheter kring en nylansering, mer än själva resultatet av densamma. Jag och Petter har gjort en notering om att det helt klart är ett ämne för framtida samtal. Kanske kan du själv medverka som gäst? 🙂

    Ganska säker på att det inte finns ett facit på just ”länkproblematiken”, utan det handlar nog om att göra väl valda överväganden och följa upp med analys och sedan dela med sig av erfarenheter till sig själv (för framtiden) och andra som är på gång att släppa stora uppdateringar.

    Min reflektion/kritik var kanske inte helt rättvis utan utgick endast från mig själv som ansvarig för en webbplats som i viss utsträckning påverkas av trasiga länkar. Något man dels kan åtgärda med funktionalitet för att enkelt spåra trasiga länkar på en (relativt) stor webbplats men också genom att låta våra redaktörer få en liten ”heads up”. ”Nästa vecka händer det här… bla bla.”

    Ser fram emot att fundera och diskutera ämnet vidare 🙂

Kommentera