Avsnitt 12 – Wearables, webbanalys och webbriktlinjen

I avsnitt tolv av Offentligheten är vi tillbaka i friggeboden och snackar om teknik vi bär med oss. Mattias har skaffat en Narrative, en kamera man bär på sig själv hela tiden (och det finns andra liknande t.ex. Autographer). Hur reagerar hans omgivning? Hur påverkar den bärbara tekniken samhället och oss själva? Vi snackar också om webbstatistik och analys av den samt nyttan med att samla sina kollegor och webbredaktörer för att bearbeta de mest använda sidorna på webbplatsen. Exempelbild från Narrative under inspelningen

Mattias tillägger efter att avsnittet spelats in: De nya bärbara prylarna känns inte alla gånger tillräckligt robusta. För andra gången på kort tid har mitt armband som mäter aktivitet, rörelse osv. gått sönder utan någon som helst extrem hantering eller användning. Läser dagligen om liknande vittnesmål från andra användare. För att dessa prylar ska slå igenom på fullt allvar krävs hög kvalité och tillförlitlighet. Annars riskerar de bli en ”cool grej” som man testar ett tag, men sedan inte ersätter då de slutar att fungera.

Lyssna på avsnitt 12, om wearables, webbanalys och givetvis webbriktlinjen

Givetvis kan du som vanligt lyssna/prenumerera direkt i iTunes eller i valfri podcast-app via vårt RSS-flöde. Gilla även Offentligheten.se på Facebook för nya blogginlägg och nästa avsnitt.

Avsnittets länkar:

, , , , , ,

4 Responses to Avsnitt 12 – Wearables, webbanalys och webbriktlinjen

  1. Marcus Österberg 18 mars, 2014 at 10:02 #

    Bra ide att samlas och gå igenom de populäraste sidorna, det ska nog även vi på VGR köra med.

    Vi har tagit fram ett användarstöd till redaktörerna när de vill göra webbanalys. Vi har anpassat det efter att många inte satt konkreta mål med sin webbplats:
    http://webbfunktion.com/webbanalys-webbredaktor-piwik/

    Alla kommentarer mottages tacksamt då det är ute på remissrunda först 🙂

    • Mattias Skoog 27 mars, 2014 at 17:58 #

      Hej Marcus,

      Riktigt intressant och utförlig bloggpost ämnet. Hejja! 🙂

  2. Pontus Rosin 18 mars, 2014 at 18:48 #

    Hej

    Kul att ni betonar vikten av analys av den interna sökmotorn 🙂

    Vi har mycket goda erfarenheter av Piwik, som vi använder som datainsamling för vår sökanalystjänst Visitors Voice. Mattias, du har mao redan tillgång till Piwik 😉

    Hälsningar
    Pontus

    • Mattias Skoog 27 mars, 2014 at 17:53 #

      Hej,

      Ursäkta sent svar. Ja, jag såg det när jag inspekterade lite kod efter inspelningen av detta avsnitt 🙂

Kommentera